Internetový marketing a finanační krize
Posted By admin in Business
Internetový marketing a finanční krize
Autor: Martin Sedlák
marketingový ředitel internetové
agentury ACTUAL NET s.r.o.,
www.actualnet.cz
Celosvětová finanční krize
postupně dorazila na tuzemské trhy. V jednotlivých tržních segmentech či
obchodních komoditách se projevuje různými způsoby. Od investiční opatrnosti
spotřebitelů, omezování nákladů firem až po totální krachy společností. Jaké
dopady krize jsme zaznamenali v oblasti internetového marketingu?
Dosavadní vývoj investic do reklamy v ČR v roce 2009
Český reklamní trh
zaznamenal výraznější propad než se původně očekávalo. Podle výzkumu mediální
agentury OMD se celkový propad investic odhaduje na -22% za celý rok. Zahraniční
firmy působící na globálním trhu tvoří v tuzemsku velké procento reklamních
investorů. Zejména z jejich strany zaznamenává naše internetová
agentura výrazné omezení reklamy, vyčkávání a opatrnost. Prognózy na další
období roku 2009 jsou tak velmi neurčité, neboť nejisté chování firem neumožňuje
odhadovat další vývoj.
Internetový marketing zaznamenal další růst!
Již dnes je zřejmé, že
jediným komunikačním médiem, které poroste je internet, a to skoro o 11%. V
oblasti internetového marketingu firmy investují do on-line
reklamních kampaní, PPC reklamy, e-komerce a do SEO
optimalizace pro vyhledávače. Největší míra investic je tedy směřována do
oblasti vyhledávání.
Reklamní investoři
přesouvají svoje působení na internet na úkor jiných reklamních médií. Reklama
na internetu je velmi efektivní, rychlá a snadno měřitelná. Zákazníci požadují
maximální zhodnocení každé proinvestované koruny. Internetovým
agenturám se tak otevírají nové možnosti, otázkou jen
zůstává zda dokonale využijí potenciál, který se jim nabízí.
Jaké jsou hlavní výhody internetové reklamy?
Pomocí
internetové reklamy lze cíleně oslovit potenciální zákazníky i u vyloženě
okrajových oborů. Jednoduchý příklad z praxe z oblasti centrálních vysavačů. V
případě, že oslovíte zákazníky nabídkou na centrální vysavače v denním tisku,
nezaujmete pozornost ani 1% čtenářů. Přitom zaplatíte za zobrazení inzerátu i
pro dalších 99% lidí, které Vaše inzerce nezajímá. Internetovou reklamou však
můžete oslovit až 100% potenciálních zákazníků, kteří se zajímají o nákup
centrálního vysavače. Přitom cena této cílené internetové reklamy je
nesrovnatelně nižší než cena inzerce v denním tisku.
Brzdí finanční krize kreativitu internetových agentur?
Cílem
internetových kampaní je zaujmout pozornost zákazníků. Nemělo by v období
finanční krize toto platit dvojnásob? Není krize právě jedním z motorů pro nové
nápady jak se odlišit od konkurence? Bezpochyby ano, nicméně opravdu nápadité
kampaně se vytrácejí a zákazníci i internetové agentury sázejí na
jistotu. Zaměřují se na spolehlivost výkonové reklamy a nahodilé nakupování
reklamy pro dílčí obchodní cíle v přímém prodeji. Zapomínají především na
kreativitu, rozvojové aktivity svých webů a činnosti související s budováním
značky. Zdá se, že tyto cíle jsou vnímány jako dlouhodobé a složité, tedy i
drahé.
Pravdou je, že dobře
načasovaná kreativní kampaň dokáže splnit stanovené cíle, nastartovat nové
obchodní příležitosti a posílit rozvoj značky velmi efektivně – rychle a levně.
Klienti se tak často připravují o vyšší reálné zisky, protože raději sázejí na
jistotu při realizaci svých reklamních kampaní.